Για τους γονείς

Δέκα υπέροχα πράγματα για να πείτε στο παιδί σας



Το Παντοπωλείο

Ο ήλιος ρίχνει τα πέπλα του σε ένα συνοικιακό και παραδοσιακό παντοπωλείο 
στην καρδιά της Αθήνας. 
Η μπριόζα και πάντα χαμογελαστή παντοπώλης 
τακτοποιεί τον πάγκο της με θρησκευτική ευλάβεια.
Η ευγενέστατη παντοπώλης μας είναι έτοιμη να εξυπηρετήσει 
κάθε παράλογη απαίτηση, φυσικά .... με το αζημίωτο.  
Άλλωστε, δεν είναι ένα απλό μπακάλικο!
Πόσο ασφαλές, όμως, είναι τελικά ένα παντοπωλείο,
 στο οποίο ΟΛΑ προσφέρονται ανεξέλεγκτα 
και σε αφθονία χωρίς κανέναν περιορισμό...;

Πηγή: http://www.saferinternet.gr/index.php






Αγαπητοί γονείς,
Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι τα παιδιά μας είναι οι «ψηφιακοί γηγενείς».
 Για αυτά το Διαδίκτυο δεν είναι μια νέα τεχνολογία που εμφανίστηκε 
για να αλλάξει την καθημερινότητά τους, 
ΕΙΝΑΙ η καθημερινότητά τους. Εμείς, λοιπόν, οι «ψηφιακοί μετανάστες» 
οφείλουμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα ώστε να 
είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε
 και να προφυλάξουμε τα παιδιά μας από τους νέους κινδύνους 
που εμφανίστηκαν στο προσκήνιο, 
απολαμβάνοντας παράλληλα τα πολλαπλά οφέλη του Διαδικτύου. 

 

Αγοράστε κατάλληλα ηλεκτρονικά παιχνίδια για τα παιδιά σας

Το σύστημα PEGI



Πηγή:http://www.saferinternet.gr/index.php?parentobjId=Page15&objId=Category260&childobjId=Text1176



Αγαπητοί γονείς
σας προσκαλούμε στην ενημερωτική συνάντηση με θέμα:
"Υπολογιστής και Διαδίκτυο - 
διατηρώντας τη σύνδεση 
με τα παιδιά μας ανοιχτή"

Κάθε χρόνο επαγγελματίες από το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Αχαΐας, επισκέπτονται τα σχολεία και συζητούν με τους γονείς για θέματα που σχετίζονται με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
Ένα από τα θέματα που, όλο και περισσότερο, φαίνεται να απασχολεί τους γονείς είναι η χρήση του υπολογιστή και του διαδικτύου από τα παιδιά και τους έφηβους. Είναι γεγονός πως σε όσο μικρότερη ηλικία ξεκινούν τα παιδιά μας την χρήση του υπολογιστή, τόσο πιο ενεργό ρόλο καλούμαστε να διαδραματίσουμε στην διαπαιδαγώγηση τους στον «κόσμο» του διαδικτύου. Άραγε:
  •     Ποιοι είναι οι πιο συχνοί κίνδυνοι για τα παιδιά στο διαδίκτυο και πως μπορούμε να τα προστατέψουμε;
  •    Ποια στάση να κρατήσουμε ως γονείς σχετικά με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
  •    Πότε μιλάμε για «εξάρτηση» και πως μπορούμε να προλάβουμε την εμφάνιση της;


Το θέμα θα προσεγγιστεί μέσα από συζήτηση και πρακτικά παραδείγματα από την καθημερινότητα με τα παιδιά, ενώ παράλληλα οι γονείς θα έχουν την δυνατότητα να θέσουν και δικά τους ερωτήματα.

Η ενημερωτική συνάντηση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015 και ώρα 18:00, στο σχολείο, από την κ. Σταύρου Θωμαΐς – Κοινωνική Λειτουργό του Κέντρου Πρόληψης Αχαΐας.



ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΝ, ΟΧΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΜΩΡΟΥΝ!



Σχολικός εκφοβισμός

Η βία μεταξύ των παιδιών δεν είναι κάτι το καινούργιο. Ας αναλογιστούμε τις περιπέτειες του «Όλιβερ Τουίστ», για παράδειγμα…Ωστόσο, ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) και η θυματοποίηση (victimization) θεωρούνται στις μέρες μας ως ένα παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο δεν αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα μόνο των βιομηχανικών χωρών, αλλά όλων των κοινωνιών και σχολικών θεσμών.
Με τον όρο «εκφοβισμός» αναφερόμαστε στη συστηματική κατάχρηση εξουσίας που στοχεύει σε έναν μαθητή – στόχο, ο οποίος δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου (εντός και εκτός του σχολείου). Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές μεταξύ των μαθητών:
  • Σωματικός: σπρωξιές, χειροδικίες, τραβήγματα μαλλιών, κλπ.
  • Λεκτικός: βρισιές, απειλές, προσβολές, ρατσιστικά / σεξιστικά σχόλια, κλπ.
  • Συναισθηματικός: αρνητικές φήμες, περιθωριοποίηση από την ομάδα των συνομηλίκων, μειωτικά σχόλια, κλπ.
  • Ηλεκτρονικό bullying (cyberbullying): εκφοβισμός μέσω κινητού τηλεφώνου ή του διαδικτύου.
Στη χώρα μας, το ποσοστό των μαθητών που πέφτει θύμα διαφόρων μορφών βίας στο σχολείο κυμαίνεται στο 10% - 15%, με τα αγόρια να εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά σωματικής βίας και τα κορίτσια σε περιστατικά λεκτικής βίας. Οι θύτες υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών, ενώ τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και θυματοποίησης εκδηλώνονται σε μεγαλύτερο ποσοστό στο δημοτικό και στο γυμνάσιο.

Σε κάθε περίπτωση, οι επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας είναι ιδιαίτερα βλαβερές για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού – θύματος, το οποίο μπορεί να εμφανίσει διαταραχές συμπεριφοράς, ψυχολογικά και ψυχοσωματικά προβλήματα (πονοκέφαλοι, πόνοι στο στομάχι, ενούρηση, διαταραχές ύπνου, φοβίες, σχολική άρνηση, άγχος και ανασφάλεια, χαμηλή αυτοπεποίθηση, κλπ.). Παράλληλα, τα παιδιά – θύτες είναι δυνατόν να αντιμετωπίσουν και αυτά μία σειρά από αρνητικές συνέπειες, όπως: διακοπή του σχολείου ή να εξελιχθούν σε παραβατικούς ενήλικες.

Οι συνέπειες, λοιπόν, του σχολικού εκφοβισμού είναι ιδιαίτερα σοβαρές και για αυτό απαιτείται τόσο η συστηματική πρόληψη, όσο και η εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης στα σχολεία. Ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών κρίνεται καθοριστικής σημασίας.

Συμβουλές για τους γονείς του παιδιού θύματος:
  • Φροντίστε να επικοινωνείτε με το παιδί σας και να αναπτύξετε μία ζεστή σχέση εμπιστοσύνης μαζί του
  • Σε περίπτωση που υπάρξει υποψία θυματοποίησης επικοινωνήστε αμέσως με το σχολείο και ζητείστε ενημέρωση και των γονέων του παιδιού - θύτη
  • Διαβεβαιώστε το παιδί σας πως δεν είναι το ίδιο υπεύθυνο για τη βίαιη συμπεριφορά εις βάρος του
  • Μην το ενθαρρύνετε να εκδικηθεί ή να χτυπήσει το παιδί – θύτη. Παροτρύνετέ το να απευθυνθεί αμέσως στον δάσκαλο και να φωνάξει δυνατά: «Άσε με ήσυχο!» ή «Κοίτα τη δουλειά σου!»
  • Τονίστε στο παιδί σας πως έκανε καλά που σας εμπιστεύτηκε το περιστατικό βίας που βίωσε
  • Μην υποτιμάτε τις συνέπειες που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός (π.χ. «έτσι θα σκληραγωγηθεί για να βγει στην κοινωνία»)
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να αποκτήσει νέους φίλους, οι οποίοι θα προσέχουν ο ένας τον άλλο.


Εκφοβισμός-  μίλα μη φοβάσαι!

Ο Γιάννης ζητάει όλο και περισσότερα χρήματα για να φάει κάτι στο διάλειμμα. Όταν όμως γυρίζει σπίτι είναι πάντα πεινασμένος και δείχνει να έχει χάσει βάρος. Ο Γιάννης είναι θύμα σχολικού εκφοβισμού από μεγαλύτερα παιδιά που τον απειλούσαν να τον χτυπήσουν αν δεν τους έδινε τα χρήματα του.
Η Κατερίνα άρχισε να αισθάνεται ντροπή για την εμφάνισή της. Τον τελευταίο καιρό δύο  συμμαθητές της την κοροϊδεύουν άσχημα για τα γυαλιά της, και της κόλλησαν το παρατσούκλι  «τυφλοπόντικας ». Κάθε φορά που φεύγει από το σπίτι, κρύβει τα γυαλιά της στην τσάντα της και σταμάτησε να συμμετέχει στο μάθημα γιατί δε βλέπει καλά στον πίνακα.
Η Μαρία ήταν πολύ ευχαριστημένη στο νέο της σχολείο και είχε κάνει αρκετές φίλες. Μετά όμως από κάποιο διάστημα οι φίλες της δεν της μίλαγαν και την απέφευγαν. Δεν την άφηναν να παίζει μαζί τους και ένοιωθε πάρα πολύ μόνη. Η Μαρία έμαθε ότι κάποια κορίτσια διέδιδαν αβάσιμες φήμες για εκείνη. Αυτό την στεναχώρησε πάρα πολύ και μετά κάποιο διάστημα είχε αρχίσει να έχει έντονο πόνο στην κοιλιά, έκλαιγε όταν ήταν μόνη της και δεν ήθελε να πάει σχολείο.
Μήπως σου θυμίζουν κάτι αυτές οι ιστορίες; Έχεις ζήσει παρόμοιες; Ξέρεις τι είναι ο εκφοβισμός;
Άκουσε δύο ιστορίες για τον εκφοβισμό, γραμμένες και εικονογραφημένες από παιδιά.
Διαβάζει η ηθοποιός Ευδοκία Στατήρη.

Ακόμα και αν δεν έχεις πέσει θύμα εκφοβισμού είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις τι πρέπει να κάνεις αν σου συμβεί και με ποιο τρόπο μπορείς να βοηθήσεις τους φίλους σου ή τους συμμαθητές σου που μπορεί να εκφοβίζονται.
Τι είναι ο εκφοβισμός
Ένας μαθητής εκφοβίζει όταν χωρίς λόγο και για μεγάλο διάστημα επιτίθεται σε συμμαθητές του με σκοπό να τους προκαλέσει σωματικό ή ψυχικό πόνο. Ο εκφοβισμός ανάμεσα στους μαθητές μπορεί να πάρει διάφορες μορφές.

Πώς εκδηλώνεται
  • χειρονομίες, σπρωξιές, ξυλοδαρμούς, μπουνιές, χτυπήματα
  • βρισιές, προσβολές, απειλές και κοροϊδίες
  • καταστροφή προσωπικών αντικειμένων και κλοπές
  • αποκλεισμό και απομόνωση από παρέες, ομαδικά παιχνίδια και κοινωνικές δραστηριότητες
  • με απειλητικά μηνύματα στο κινητό ή στο e-mail σου

Τι μπορείς να κάνεις
Μπορεί να είναι δελεαστικό το να εκδικηθείς το παιδί που σε εκφοβίζει. Αλλά αυτό σίγουρα δεν είναι η λύση γιατί αυτή η συμπεριφορά θα προκαλέσει και άλλη βία.
Ο καλύτερος τρόπος είναι να αποχωρίσεις από το περιστατικό, να είσαι μαζί με άλλα παιδιά και να ενημερώσεις έναν ενήλικα (δάσκαλο και/ή γονέα)
 Αυτοί είναι κάποιοι τρόποι για να χειριστείς τον εκφοβισμό.
  • Ενημέρωσε έναν ενήλικα. Δάσκαλοι, διευθυντές και γονείς όλοι μπορούν να βοηθήσουν στο να σταματήσει ο εκφοβισμός.
  • Να αποφεύγεις το παιδί που σε εκφοβίζει και έχε πάντα μαζί σου ένα φίλο σου. Κάνε μια προσπάθεια να είσαι πάντα με ένα φίλο σου ή με μια παρέα. Κάνε και εσύ το ίδιο για κάποιο άλλο παιδί που μπορεί να είναι και αυτό θύμα εκφοβισμού.
  • Κράτα το θυμό σου. Είναι φυσικό να θυμώνεις, αλλά τα παιδιά που εκφοβίζουν  λαμβάνουν ικανοποίηση από αυτό. Στο βαθμό που μπορείς κάνε μια προσπάθεια να μην δείχνεις ότι έχεις θυμώσει.
  • Απομακρύνσου και αγνόησε το παιδί που σε εκφοβίζει. Πες του ξεκάθαρα να σταματήσει αμέσως και απομακρύνσου. Όταν αγνοείς τον εκφοβιστή αυτό σημαίνει ότι δεν ενδιαφέρεσαι και δεν σε νοιάζει. Τελικά ο εκφοβιστής θα σταματήσει να σε εκφοβίζει, όταν βλέπει ότι δεν του δίνεις σημασία.
  • Να θυμάσαι ότι  δεν φταις εσύ! Και να μην νιώθεις ντροπή για αυτό που σου συμβαίνει.
(Από Σταθοπούλου Δήμητρα, 6 Μαρτίου 2015)

13 όμορφα βιβλία για πολύ μικρά παιδιά

tascha-1
Ξεχωρίσαμε 13 εικονογραφημένα βιβλία που υπογράφονται από έναν δημιουργό και απευθύνονται σε πολύ μικρά παιδιά.
Της Ελένης Κορόβηλα
Το 2014 κυκλοφόρησαν αρκετά εικονογραφημένα βιβλία που ξεχωρίζουν για την καλαισθησία, την ιδιαίτερη προσωπική ματιά του εικονογράφου, τη δύναμη που αποπνέουν σχεδιαστικά και που σε συνδυασμό με τον χρωματισμό οδηγούν πολύ συχνά σε ένα αποτέλεσμα που τα καθιστά μικρά έργα τέχνης. Στην κατηγορία των εικονογραφημένων βιβλίων υπάρχει μια βασική υποκατηγορία που συχνά δίνει πολύ εκλεπτυσμένα και ολοκληρωμένα αποτελέσματα: τα βιβλία του ενός δημιουργού ο οποίος αφηγείται την ιστορία του υπογράφοντας κείμενο και εικονογράφηση ή και μόνο εικονογράφηση χωρίς λόγια. Ξεχωρίσαμε δεκατρία εικονογραφημένα βιβλία που υπογράφονται από έναν μόνο δημιουργό και απευθύνονται σε πολύ μικρά παιδιά αλλά και μεγαλύτερα τα οποία αγαπούν κι εμπνέονται από τις όμορφες εικόνες. Σας τα προτείνουμε ανεπιφύλακτα!
ikaros-sif-exofyllo/01
Η Εύη όλο χορεύει και χορεύει της Birgitta Sif (μτφρ. Φίλιππος Μανδηλαράς), εκδ. Ίκαρος.
Η Ισλανδή Birgitta Sif που μεγάλωσε στη Σκανδιναβία και τις ΗΠΑ, σπούδασε στο πανεπιστήμιο Cornell στη Ν.Υόρκη και στο Cambridge School of Art (εικονογράφηση για παιδικά βιβλία) στη Βρετανία. Ζει στη Σουηδία. Το πρώτο της βιβλίο, Oliver, έχει αναγνωριστεί από τη Διεθνή Αμνηστία ως ένα βιβλίο που υπογραμμίζει πως όλοι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι έχοντας το δικαίωμα της προσωπικής γνώμης. Με την Εύη που αγαπά το χορό έχει δημιουργήσει έναν φαινομενικά ήπιο και συνεσταλμένο χαρακτήρα που απελευθερώνεται μέσω του χορού. Η μικρή με τα μεγάλα εκφραστικά μάτια δείχνει στα παιδιά πώς να δίνουν τον αγώνα τους με χάρη, επιμονή, κέφι και ζωντάνια.
02/metaixmio-kokkino-exofyllo
Το κόκκινο βιβλίο της Barbara Lehman, εκδ. Μεταίχμιο.
Η Αμερικανίδα εικονογράφος Barbara Lehman γεννήθηκε στο Σικάγο αλλά μεγάλωσε, ζει και εργάζεται στην Πολιτεία της Ν.Υόρκης. Το βραβευμένο Κόκκινο βιβλίο είναι ένα βιβλίο χωρίς κείμενο που όμως δεν απευθύνεται αποκλειστικά στα πολύ μικρά παιδιά κάτω των 2 ετών που εισέρχονται σταδιακά στον λόγο και που είναι ακόμη μακριά από την κατάκτηση του μηχανισμού της ανάγνωσης. Το βιβλίο καλεί τα παιδιά να φανούν δημιουργικά και να πλάσουν μια ιστορία έχοντας ως βάση το υλικό που προσφέρει η εικονογράφηση. Ένα κοριτσάκι βρίσκει ένα βιβλίο χωρίς λόγια αλλά με μια εικόνα: ένα αγοράκι σε ένα νησί που με τη σειρά του βρίσκει το δικό του κόκκινο βιβλίο που δεν έχει λόγια αλλά μια εικόνα, ένα κοριτσάκι της πόλης. Τα δύο παιδιά θα συναντηθούν ενώ τα άλλα παιδιά θα απολαύσουν την πρόκληση να ανακαλύψουν τη δική τους πραγματικότητα ή της πολλαπλές όψεις της.
ikaros-stephens-exofyllo/03
Πώς να κρύψεις ένα λιοντάρι από τη γιαγιά της Helen Stephens (μτφρ. ), εκδ. Ίκαρος.
Η Αμερικανίδα εικονογράφος Helen Stephens έχει δημιουργήσει ένα αρχετυπικό λιοντάρι που εμπνέει αίσθημα ασφάλειας και τρυφερότητας και μιλά στις καρδιές όλων των παιδιών. Στα βιβλία της Stephens είναι ο σύντροφος της μικρούλας Έλλης η οποία σε αυτή την ιστορία θα ανακαλύψει πως ο καθένας (ακόμη και οι γιαγιάδες) έχει δικαίωμα να καταφεύγει στην παρέα και την αγκαλιά του συνοδοιπόρου του από τα παιδικά χρόνια. Η Helen Stephens έχει εικονογραφήσει πολλά βιβλία για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά ενώ το Πώς να κρύψεις ένα λιοντάρι έχει λάβει πολλές διακρίσεις.
04/nefeli-dubuc-exofyllo-2
Φίλοι της Marianne Dubuc (απόδοση Θεόφιλος Μπαχτσεβάνης), εκδ. Νεφέλη.
Λιοντάρι είναι και ο ήρωας της Καναδής Marianne Dubuc. Ένα λιοντάρι τρυφερό, που νοιάζεται για τους άλλους, που συντρέχει εκείνους που έχουν ανάγκη, που προσφέρει φιλοξενία και μοιράζεται τα υπάρχοντά του. Κάποια στιγμή γνωρίζει τη φιλία στο πρόσωπο ενός πουλιού. Η ζωή του γενναιόδωρου λιονταριού κυλά ήσυχα. Ο κύκλος των εποχών ολοκληρώνεται και ξαναρχίζει με ηρεμία και σταθερότητα αλλά πλέον πιο όμορφα χάρη στη φιλία. Η Marianne Dubuc σπούδασε γραφιστική στο Πανεπιστήμιο του Κεμπέκ στο Μόντρεαλ. Εικονογραφεί και γράφει βιβλία για παιδιά. Τα βιβλία της έχουν κυκλοφορήσει σε 13 γλώσσες.
gunilla-alfons-kalinychta-exofyllo-big/05
Καληνύχτα Άλφονς! της Gunilla Bergstrom (μτφρ.), εκδ. Μάρτης.
Τη Σουηδή δημιουργό του πολυδιαβασμένου σε πολλές δεκάδες γλώσσες Άλφονς επέλεξαν να γνωρίσουν στα παιδιά οι νεοσύστατες εκδόσεις Μάρτης. Το μικρό αγόρι που δεν μοιάζει να ξεχωρίζει για κάποιο ξεχωριστό γνώρισμα ή ικανότητά του αποτέλεσε τον ιδανικό καμβά για την Bergstrom ώστε να δημιουργήσει έναν αγνό εκφραστή όλων των γνήσιων ερωτημάτων που θέτουν τα παιδιά και των αγωνιών που βιώνουν. Η Gunilla Bergstrom άρχισε να γράφει τις ιστορίες του Άλφι το 1972. Έχουν κυκλοφορήσει σε πάνω από 30 γλώσσες ενώ για τη Σουηδία αποτελούν μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.
06/kokkino-prin-meta-exofyllo-2
Πριν, Μετά των Anna Margot Ramstein και Matthias Aregui (εκδ. Κόκκινο).
Οι Γάλλοι γραφίστες και εικονογράφοι Ramstein και Aregui αφηγούνται τον κύκλο της ζωής σε ένα υπέροχο βιβλίο χωρίς λόγια όπου το παιδί συναντά από απλές απεικονίσεις μέχρι σελίδες που αποτελούν ζωγραφικούς πίνακες. Από τις εικόνες του ξεπηδούν ολοκληρωμένες ιστορίες, πολλές πληροφορίες για τις καλλιέργειες, την μεταποίηση, τις σχέσεις μας τη φύση αλλά και τις διαπροσωπικές σχέσεις καθώς και σχόλια σχετικά με τον τρόπο που οι σύγχρονοι άνθρωποι απομυζούμε τους φυσικούς πόρους. Από το αιώνιο ερώτημα αν η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα έως μικρές τρυφερές ιστορίες φιλίας και συνύπαρξης, στο βιβλίο Πριν, Μετά τα παιδιά θα βρουν πολλές απαντήσεις και κυρίως πολλές αφορμές για σκέψεις και συζητήσεις.
papadopoulos-pennart-exofyllo-2/07
Πρέπει να ελευθερώσω το παιδί του Geoffroy de Pennart (μτφρ. Γιάννης Παπαδόπουλος), εκδ. Παπαδόπουλος.
Ο Γάλλος συγγραφέας και εικονογράφος βιβλίων για μικρά παιδιά Ζωφρουά ντε Πενάρ, που γεννήθηκε (1951), σπούδασε και ζει στο Παρίσι, λειτουργεί πάντοτε ανατρεπτικά κάνοντας «ανάποδες» αναγνώσεις κλασικών παραμυθιών. Στα παραμύθια του βλέπουμε πως οι παραδοσιακά «κακοί» έχουν χρυσή καρδιά, πως μπορούν να είναι πολύ γενναιόδωροι και πως έχουν κι αυτοί κάτι να φοβούνται. Οι μαμάδες είναι πάντα εκεί κι όταν κάποιος απειλεί το παιδί τους κάνουν τα πάντα για το καλό του και τον κόσμο άνω κάτω! Σε αυτό το παραμύθι ένα άτακτο κατσικάκι κλειδώνεται στο αποθηκάκι κι έτσι ξεκινούν όλα! Τα παιδιά διασκεδάζουν και αγαπούν να διαβάζουν ξανά και ξανά τις ιστορίες του Πενάρ.
08/kokkino-lost-exofyllo
Χάθηκα! και Ωχ όχι, Τζωρτζ του Chris Haughton (μτφρ. Αντώνης Παπαθεοδούλου), εκδ. Κόκκινο.
Ο Ιρλανδός Chris Haughton ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Σχεδιάζει ρούχα για μια πρωτοποριακή εταιρεία ένδυσης που βασίζει την παραγωγή της αποκλειστικά στο Δίκαιο Εμπόριο. Είναι επίσης συγγραφέας βιβλίων για παιδιά. Γράφει τις ιστορίες του με φιλοσοφική διάθεση και τις σχεδιάζει με χιούμορ που υπογραμμίζεται από την επιλογή των έντονων χρωμάτων και των πρωτότυπων αντιθέσεων μεταξύ τους. Στο Χάθηκα! ακολουθεί μια μικρή κουκουβάγια που χάνεται από τη φωλιά της και στην πορεία αναζήτησης της μαμάς έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τον κόσμο και τι υπάρχει πέρα από τα όρια του δικού του μικρόκοσμου. Τελικά η μικρή κουκουβάγια ξαναβρίσκει τη μαμά της αλλά πια βλέπει τον κόσμο με άλλα μάτια. Ο παιχνιδιάρης σκύλος Τζωρτζ της άλλης του ιστορίας γνωρίζει τα όρια του, διδάσκεται πως κάθε πράξη έχει μια συνέπεια και πάνω απ' όλα πως υπάρχει πάντα η δυνατότητα να κάνει τη σωστή επιλογή επειδή το επιλέγει και όχι επειδή του επιβάλλεται.
mansot-exofyllo-2/09
Ο ζωγράφος του δάσους Frédérick Mansot (μτφρ. Θεόφιλος Μπαχτσεβάνης), εκδ. Νεφέλη.
Ο Γάλλος εικονογράφος Frédérick Mansot δημιούργησε το βιβλίο Ο ζωγράφος του δάσους αφού παρακολούθησε από κοντά τη ζωή και τον τρόπο δουλειάς ενός βοτανολόγου, μελετητή του τροπικού δάσους, ο οποίος στο πλαίσιο της δουλειάς του ζωγράφιζε δέντρα. Ο Mansot αποτυπώνει την οργανική σχέση όλων των έμβιων όντων που συνυπάρχουν στο δάσος και ταυτόχρονα αφηγείται την ιστορία ενός άνδρα που το αγαπά, το σέβεται και το προστατεύει. Με την αισθητική απόλαυση που προσφέρει η εικονογράφησή του, με το οικολογικό του μήνυμα αλλά και με την τρυφερή ιστορία του ηλικιωμένου που έχοντας διανύσει το μεγαλύτερο μέρος του κύκλου της ζωής αντλεί χαρά και δύναμη από το δάσος, Ο ζωγράφος του δάσους εισάγει τα παιδιά στην προβληματική του σεβασμού και της προστασίας της φύσης.
10/kaleidoskopio-carle-exofyllo-2
10 κίτρινα παπάκια του Eric Carle, εκδ. Καλειδοσκόπιο.
Το πιο πρόσφατο βιβλίο του αγαπημένου των παιδιών σε όλον τον κόσμο Eric Carle που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα απευθύνεται σε μικρά χεράκια. Τα 10 κίτρινα παπάκια είναι μια μικρή ιστορία γραμμένη και ζωγραφισμένη με το αναγνωρίσιμο στυλ του δημιουργού που συνθέτει όμορφες εικόνες με πλούσια ερεθίσματα για τα παιδιά τόσο με τις τεχνικές που χρησιμοποιεί όσο και με τις έντονες αντιθέσεις στον χρωματισμό. Η έμπνευση προήλθε από ένα πραγματικό γεγονός: το 1992 ένα φορτίο με 29.000 πλαστικά παπάκια της μπανιέρας έπεσε στον βόρειο Ειρηνικό ωκεανό. Για τους περιβαλλοντολόγους αποτελούν πηγή γνώσεις για την κίνηση στους ωκεανούς. Για τον Eric Carle αποτέλεσαν την αφορμή για μια νέα ιστορία-ύμνο στην αποδοχή της διαφορετικότητας, την αλληλεγγύη και τη φιλία.
aiora-sokolakis-zaharoula-exofyllo/11
Σοκολάκης + Ζαχαρούλα Τρυποδόντη της Anne Russelmann, εκδ. Αιώρα.
Ένα παλιό παραμύθι (1993) με διδακτική στόχευση, η ιστορία του Σοκολάκη και της Ζαχαρούλας Τρυποδόντη της Γερμανίδας Anna Russelmann γνωρίζει μια δεύτερη ζωή στα ελληνικά χάρη στην επανέκδοσή του από τις εκδόσεις Αιώρα. Η ιστορία των μικροβίων Σοκαλάκη και Ζαχαρούλας που δουλεύουν σκληρά για να χαλάσουν τα δόντια ενός μικρού παιδιού δεν θα έχει καλό τέλος για αυτά.
12/kaleidoskopio-katsika-exofyllo
Το καραβάκι που ήθελε να ταξιδέψει ως την άκρη του κόσμου της Μάρως Κατσίκα (εκδ. Καλειδοκόπιο)
Η Μάρω Κατσίκα έγραψε και εικονογράφησε μια μικρή ιστορία εμπνευσμένη από το ποίημα του μεγάλου Ρώσου λυρικού ποιητή Μιχαήλ Λέρμοντοβ (1814 – 1841). «Ένα ανήσυχο καραβάκι ταξιδεύει πάνω σ' ένα πελώριο κύμα για να γνωρίσει τον κόσμο και τον εαυτό του, σε ένα εικαστικό παραμύθι που εμπνέεται από ένα ποίημα του Λέρμοντοβ και τις γραμμές και τα χρώματα του ρωσικού μοντερνισμού».
fakinou-frouta-exofyllo-2/13
Το 2014 οι εκδόσεις Κέδρος επέλεξαν να ενώσουν σε ένα βιβλίο και να επανακυκλοφορήσουν τέσσερα βιβλία για μικρά χεράκια που με αγάπη και φροντίδα δημιούργησε πριν πολλά χρόνια (σχεδόν 30) η Ευγενία Φακίνου. Η συγγραφέας διέγραψε έκτοτε μια σημαντική πορεία ως μυθιστοριογράφος και αγαπήθηκε πολύ. Για πολλούς όμως η πρώτη γνωριμία με τον υπέροχο (και εικαστικά) κόσμο της ξεκινά από αυτά τα μικρά βιβλιαράκια που και τα σημερινά παιδιά θα αγαπήσουν για το πολύπλευρο μάθημα βοτανολογίας, λαογραφίας, κανόνων υγιεινής διατροφής αλλά και καλλιέργειας του λόγου και της αισθητικής.
* Η ΕΛΕΝΗ ΚΟΡΟΒΗΛΑ είναι δημοσιογράφος.
http://www.bookpress.gr/kritikes/paidika/13-eikonografimena-2014?utm_source=Newsletter&utm_medium=email
http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip8/Default.html

 

20 Nοεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού - Μαμά ξέρεις τα δικαιώματά μου;


Μαμά ήξερες πως παρ’όλο που ζούμε σε έναν κόσμο που δεν τα αναγνωρίζει εγώ έχω δικαιώματα;’Ηξερες μανούλα ότι ο κύριος ΟΗΕ το 1989 καθιέρωσε την Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού η οποία γιορτάζετε κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου;...

Ξέρεις τι είναι αυτή η σύμβαση;
Εγώ ξέρω…Είναι 54 άρθρα, τα οποία αναφέρονται στα δικαιώματα των παιδιών και επικυρώθηκαν από 191 κράτη, με τις ΗΠΑ και τη Σομαλία να μην συγκαταλέγονται σε αυτά.

ΜΑΜΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΟΥ ΦΩΝΑΞΩ ΝΑ ΣΟΥ ΔΩΣΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΠΩΣ…

Αν ζω μέσα στην κριτική, μαθαίνω να κατακρίνω.
Αν ζω μέσα στην έχθρα, μαθαίνω να καυγαδίζω.
Αν ζω μέσα στην ειρωνεία, μαθαίνω να είμαι ντροπαλό.
Αν ζω μέσα στην ντροπή, μαθαίνω να αισθάνομαι ένοχο.
Αν ζω μέσα στην κατανόηση, μαθαίνω να είμαι υπομονετικό.
Αν ζω μέσα στον έπαινο, μαθαίνω να εκτιμώ.
Αν ζω μέσα στην δικαιοσύνη, μαθαίνω να είμαι δίκαιο.
Αν ζω μέσα στην ασφάλεια, μαθαίνω να πιστεύω.
Αν ζω μέσα σε επιδοκιμασία, μαθαίνω να έχω αυτοεκτίμηση.
Αν ζω μέσα σε παραδοχή και φιλία
μαθαίνω να βρίσκω την αγάπη μέσα στον κόσμο.

Μαμά βρήκα και ένα πινακάκι που λέγεται Η ΧΑΡΤΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ κοίτα:













Της Στέλλας Βασαλάκη, με τη συνεργασία της Ελένης Μηλιδώνη, ψυχολόγου

Το πιτσιρίκι σας έχει ξεκινήσει το σχολείο και έχει πια... δουλειά για το σπίτι, δηλαδή μαθήματα, μαθήματα, μαθήματα. Καθημερινά πρέπει να προετοιμάζεται και να μελετά. Κι εσείς πρέπει να το βοηθήσετε στα διαβάσματά του. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πάρετε τα βιβλία «ανά χείρας» και θα ξανακαθίσετε στα θρανία για να... βγάλετε πάλι μαζί του το δημοτικό. Τώρα ο μαθητής είναι ο μικρός σας, κι εσείς έχετε άλλο ρόλο: να παρακολουθείτε τη μελέτη των μαθημάτων του από απόσταση. Σας δίνουμε, λοιπόν, μερικές χρήσιμες και πρακτικές συμβουλές, που «απαντούν» στις συνηθέστερες απορίες των γονιών γύρω από το θέμα της «περιβόητης» μελέτης, για να βοηθήσετε ουσιαστικά τα μικρά σας, τώρα που, αρχίζοντας το σχολείο, κάνει ταυτόχρονα και ένα μεγάλο βήμα στην προσωπική και κοινωνική του εξέλιξη.
Βάλτε το σε... πρόγραμμα
Πριν καθίσετε δίπλα στο μικρό σας μαθητή και «σηκώσετε τα μανίκια» για να τον «διαβάσετε» για αύριο, κάντε κάτι άλλο: προτιμήστε να σκεφτείτε λίγο το πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδάκι σε αυτό το νέο κεφάλαιο της ζωής του, ώστε να σταθεί μόνο του στα πόδια του. Να καταφέρει, δηλαδή, σιγά-σιγά, να μάθει να δουλεύει μόνο του, να αυτονομηθεί, να αυτενεργεί, να συγκεντρώνει την προσοχή του, να οξύνει τις ικανότητές του. Πώς θα μπορέσετε δηλαδή, πέρα από αυτά που ο μικρός διδάσκεται στο σχολείο, να το βοηθήσετε να θέσει τις βάσεις στο να μάθει να οργανώνει το διάβασμά του, να προχωράει μόνο του, να μαθαίνει από τα λάθη του και γενικά να είναι εντάξει στις σχολικές του υποχρεώσεις.
Να πώς θα το πετύχετε αυτό:
Καθοδηγήστε το παιδί στην αρχή στην οργάνωση της μελέτης του, του προγράμματός του και δίνοντάς του τα κατάλληλα παραδείγματα, για να τα εφαρμόζει κατόπιν και το ίδιο. Δηλαδή βοηθήστε το να βρει πόση ώρα θα αφιερώνει σε κάθε μάθημα και ποια βήματα θα πρέπει να ακολουθεί στη μελέτη του, για να το κατανοεί και να το μαθαίνει καλύτερα.
Τονώστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού και φροντίζοντας ο δικός σας ρόλος να είναι «διακριτικός», ώστε να μη δημιουργείται η αίσθηση στο μικρό μαθητή ότι είναι ανίκανος να τα καταφέρει μόνος του κι ότι έχει απόλυτη ανάγκη να είναι συνεχώς καθισμένος δίπλα του ο γονιός του, για να το βοηθάει και να το στηρίζει. Αυτή είναι η ουσιαστικότερη βοήθεια που μπορείτε να προσφέρετε στο διάβασμα των μαθημάτων του: Να γίνει υπεύθυνο άτομο, αναλαμβάνοντας την ευθύνη να κάνει τα μαθήματά του, καθώς αυτό είναι ένα μέρος από τις υποχρεώσεις που έχει σ' αυτή την ηλικία. Και συνήθως αυτά που ζητούνται από το σχολείο αντιστοιχούν στις ηλικίες των μαθητών.
Φροντίστε να ακολουθεί το παιδί γενικά ένα πρόγραμμα σε όλες τις καθημερινές του δραστηριότητες και να ακολουθεί ορισμένους κανόνες, π.χ. ποιες ώρες θα κοιμάται, τι ώρα θα τρώει, ποιος είναι υπεύθυνος για να μαζεύει τα παιχνίδια του κλπ. Αυτό διευκολύνει πολύ το θέμα της οργάνωσης της μελέτης: βοηθάει το πιτσιρίκι να προγραμματίζει και να συνειδητοποιεί ευκολότερα ότι υπάρχει ορισμένη ώρα που πρέπει να διαβάσει και να τελειώσει, πριν ασχοληθεί με κάτι άλλο.
Πώς θα του «συμπαρασταθείτε»
Ο μικρός μαθητής γύρισε από το σχολείο, έφαγε το φαγητό του, σας διηγήθηκε τα νέα του, ξεκουράστηκε για λίγο παίζοντας, ζωγραφίζοντας ή κάνοντας μια χειροτεχνία, και τώρα ήρθε η ώρα για να κάνει τα μαθήματά του. Η ώρα της μελέτης που, όπως θα του εξηγήσετε, δεν θα ασχολείται με τίποτα άλλο και δεν θα αποσπά την προσοχή του με άλλα πράγματα, μέχρι να τελειώσει.
Μπορείτε, λοιπόν, αφού επιβεβαιώσετε μαζί τι εργασίες έχει για την επόμενη μέρα, να τις καταγράψετε σε ένα χαρτί.
Στη συνέχεια, καθώς θα τελειώνει κάθε μάθημα, θα το διαγράφετε από τη λίστα, ώστε να αρχίσει να αντιλαμβάνεται ότι σιγά-σιγά η δουλειά του τελειώνει.
Ξεκινήστε από τα πιο «δύσκολα» μαθήματα, κι αφήστε τα πιο εύκολα κι ευχάριστα (π.χ. τη ζωγραφική) για το τέλος.
Εξηγήστε του με απλά λόγια ότι κάθε μάθημα θα πρέπει να το τελειώνει μέσα σε ορισμένο χρονικό διάστημα. Πολύ πιθανόν ο μικρός σας να μην έχει ακόμη την αίσθηση του χρόνου.
Αφού πρώτα δείτε μαζί τι του ζητάει να κάνει η κάθε άσκηση ή τι ακριβώς πρέπει να αντιγράψει κλπ., κι αφού βεβαιωθείτε ότι το έχει καταλάβει και ότι μπορεί να προχωρήσει μόνο του, πείτε του: «Εγώ πάω στο διπλανό δωμάτιο να κάνω τη δική μου δουλειά και σ' ένα τέταρτο θά ρθω να δω πόσο έχεις προχωρήσει». (Γενικά, πάντως, οι δάσκαλοι εξηγούν πολύ καλά τι πρέπει να κάνουν στο σπίτι και τα παιδιά συνήθως γνωρίζουν τι μαθήματα έχουν και πώς να τα κάνουν.)
Στην αρχή θα είναι χρήσιμο να καθίσετε για λίγο δίπλα του, για να του εξηγήσετε και, επιπλέον, για να του δείξετε τα «βήματα» που θα είναι πολύ χρήσιμα να ακολουθεί στη μελέτη κάθε μαθήματος. Λόγου χάριν, στην ορθογραφία, ότι, αφού τη διαβάσει αρκετές φορές, την αντιγράψει, κλείσει τα ματάκια του και φέρει στο μυαλό του μία-μία λέξη, στο τέλος θα του την υπαγορεύσετε εσείς και θα ξαναγράψει τις λέξεις στις οποίες έκανε λάθη. Ή, στην ανάγνωση, αφού διαβάσει το κείμενο όσες φορές έχει πει η δασκάλα του -ή, τέλος πάντων, όσες χρειάζεται-, κατόπιν θα το διαβάσει και σ' εσάς.
Οποιαδήποτε στιγμή ζητήσει τη βοήθειά σας σε κάτι που δεν καταλαβαίνει, που δεν καταφέρνει μόνο του, δώστε τη με προθυμία. Έτσι, θα ξέρει ο μικρός ότι είστε πάντα διαθέσιμη να καθίσετε δίπλα του για να του λύσετε τις απορίες του, χωρίς όμως να είστε διαρκώς «από πάνω του», κάτι που εξάλλου πιθανόν να του δημιουργεί πρόσθετο άγχος.
Όταν τελειώσει τα μαθήματά του, μπορείτε να τα τσεκάρετε μαζί. Όμως, μη διορθώσετε εσείς τα λάθη που πιθανά έχει κάνει. Προτρέψτε το καλύτερα να ξανακοιτάξει πιο προσεκτικά αυτά που έχει γράψει, για να τα βρει μόνο του. Και να θυμάστε ότι είναι δικαιολογημένο να του έχουν ξεφύγει ορισμένα λαθάκια.
Προσπαθήστε επίσης να μην αρχίσετε να σβήνετε «με μανία» αυτά που έχει γράψει, επειδή δεν τα βρίσκετε τέλεια, ή να σκίζετε σελίδες. Ρωτήστε το καλύτερα αν είναι το ίδιο ευχαριστημένο με τη δουλειά που έχει κάνει, κι αναφέρετέ του ότι πιστεύετε ότι μπορεί να τα καταφέρει ακόμα πιο καλά αν προσπαθήσει λίγο περισσότερο. Αν χρειάζεται, δείξτε του εσείς τον τρόπο, χωρίς όμως να κάνετε εσείς την εργασία του αντί αυτό.
Eσείς είστε... καλός μαθητής;
Θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας στο σχολείο; Σίγουρα! Προσοχή όμως να μην το... παρακάνετε, ξεπερνώντας τα όρια. Να, λοιπόν, τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνετε:
Α) Πρέπει να...
... επιδιώκετε να έχετε συχνή επαφή με το δάσκαλο του παιδιού σας. Θα είναι χρήσιμο να ενημερώνεστε τακτικά για την πρόοδό του στο σχολείο, για τα αδύνατα σημεία του που έχει εντοπίσει ο δάσκαλος, για τα μαθησιακά κενά που τυχόν έχει. Έτσι, με τις οδηγίες του δασκάλου και τη δική σας συνεργασία, το παιδί θα καταφέρει να τα ξεπεράσει και να τα καλύψει γρήγορα.
... μπείτε στη θέση του παιδιού. Μην προσπαθείτε να μπείτε στο ρόλο του δασκάλου στο σπίτι, να παριστάνετε δηλαδή το δάσκαλο στο μικρό σας μαθητή, δημιουργώντας πιθανά προβλήματα στη μεταξύ σας σχέση. Εσείς είστε ο γονιός του, κι αυτό που θα είναι μάλλον προτιμότερο να κάνετε, είναι το να προσπαθήσετε να θυμηθείτε τα δικά σας σχολικά χρόνια ή το να βάλετε τον εαυτό σας στη θέση του παιδιού. Να δείτε δηλαδή το πρόγραμμά του από τη δική του σκοπιά: ότι γυρίζει από το σχολείο και πρέπει γρήγορα να αρχίσει και να τελειώσει τα μαθήματά του, για να προλάβει κατόπιν και τις εξωσχολικές του δραστηριότητες, αλλά να ξεκλέψει και λίγο χρόνο για παιχνίδι.
... σέβεστε τη δουλειά του. Εξηγήστε στο μικρό ότι, όπως εσείς έχετε τη δουλειά σας που πηγαίνετε καθημερινά, έτσι κι εκείνο έχει το σχολείο και το διάβασμα των μαθημάτων του. Πολύ απλά, αντιμετωπίστε τη μελέτη των μαθημάτων του με «σεβασμό». Δηλαδή, ως κάτι πολύ σπουδαίο, ως μια σοβαρή εργασία, για να την εκλάβει κι εκείνο έτσι.
... ενισχύεται την αυτοπεποίθησή του. Ενθαρρύνετε το μικρό σας όσο περισσότερο μπορείτε γι' αυτό που κάνει -κυρίως για την προσπάθειά του-, ώστε να αγαπήσει και να αποκτήσει ακόμα περισσότερα ερεθίσματα για μάθηση. Πείτε του πολλά «μπράβο»! Δείξτε του τον ενθουσιασμό σας, το ενδιαφέρον σας για όλα τα καινούρια πράγματα που μαθαίνει. Δώστε του απλόχερα τους επαίνους σας για την καλή επίδοσή του. Αναφέρετέ του πόσο βελτιώνεται μέρα με τη μέρα, εμψυχώστε το, δείξτε του εμπιστοσύνη ότι μπορεί να τα καταφέρει ακόμα καλύτερα!
... δείχνετε ανοχή. Ειδικά για τα πρωτάκια, να θυμάστε ότι πιθανόν να χρειαστεί να δείξετε λίγη ανοχή στο διάβασμα στο σπίτι, τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα (μέχρι δηλαδή να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της ζωής τους, σ' αυτή την πρωτόγνωρη φάση που μόλις μπήκαν).
Β) Δεν πρέπει να...
... εκνευρίζεστε. Είναι ανθρώπινο, μερικές φορές, όταν κάθεστε δίπλα στο μικρό σας για να του εξηγήσετε κάτι που δεν έχει καταλάβει ή για να ελέγξετε τα μαθήματα που έκανε, η κούραση που έχετε από τη γεμάτη με υποχρεώσεις μέρα που περάσατε, να σας οδηγεί χωρίς να το θέλετε ή παρ' όλη την καλή πρόθεση που έχετε, στο να αρχίσετε να μιλάτε πιο δυνατά και έντονα, προκαλώντας ταυτόχρονα την αντίδραση του παιδιού και καταλήγοντας με δυο λόγια σ' έναν εντονότατο καβγά. Σίγουρα, το να παραμένετε ήρεμη κάθε φορά την ώρα του διαβάσματος, δεν είναι κάτι εύκολο. Γι' αυτό, έχετε κατά νου ότι θα χρειαστεί πολλές φορές να οπλιστείτε με αρκετή υπομονή αν θέλετε να έχετε στο σπίτι την κατάλληλη, ήρεμη ατμόσφαιρα για μελέτη.
... πιέζετε το παιδί. Να θυμάστε ότι η έντονη πίεση προς το παιδί από έναν αγχωμένο και εκνευρισμένο γονιό, για να κάνει καλύτερα τα μαθήματά του, μπορεί τελικά, αντί για την άριστη επίδοση, να φέρει ακριβώς τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Με άλλα λόγια, να πέσει ακόμα περισσότερο η επίδοση του μικρού μαθητή στο σχολείο και, επιπλέον, να του δημιουργηθούν άγχος και φόβος. Όσο πιο ήρεμοι και σταθεροί στην οργάνωση της μελέτης του είσαστε, όσο περισσότερη εμπιστοσύνη δείχνετε στις ικανότητές του, τόσο καλύτερα θα αποδώσει.
... παρεμβαίνετε. Το να κάνετε εσείς τα μαθήματα του μικρού σας, να του δίνετε έτοιμες τις λύσεις, τις απαντήσεις, να ζωγραφίζετε αντί για εκείνο και γενικά να παρεμβαίνετε στις δικές του εργασίες, είναι βέβαιο ότι δεν θα του προσφέρει καμία θετική βοήθεια, ούτε θα συμβάλει στο να μάθει να αυτενεργεί. Αντίθετα, το παιδάκι θα μάθει να στηρίζεται για τη δική του δουλειά στο γονιό του, ενώ, παράλληλα, πιθανόν να δημιουργηθεί στο δάσκαλό του μια λανθασμένη, «αλλοιωμένη» εικόνα της επίδοσής του. Να θυμάστε ότι ο μικρός μαθητής έχει ανάγκη την καθοδήγησή σας και όχι την παρέμβασή σας.
Πόση ώρα πρέπει να διαβάζει;
Γενικά, είναι δύσκολο να πει κάποιος, κυρίως για τις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, πόση ακριβώς ώρα πρέπει να διαβάζει ένα παιδί. Κι αυτό γιατί το πόσο χρόνο χρειάζεται για μελέτη έχει σχέση με πολλούς παράγοντες. Όπως, για παράδειγμα, με το πόσο απαιτητικό είναι το σχολείο που πηγαίνει, πόσες εργασίες τούς δίνουν για το σπίτι κλπ. Έχει επίσης άμεση σχέση και με τον ίδιο το μαθητή, καθώς ένα παιδί μπορεί λ.χ. να έχει μεγαλύτερη μαθηματική αντίληψη από κάποιο άλλο και να λύνει γρηγορότερα τις ασκήσεις του. Ωστόσο, αυτό που πρέπει να έχετε πάντα κατά νου, είναι ότι πρέπει να εξασφαλίζετε καθημερινά στα μικρά ελεύθερη ώρα και για παιχνίδι.
Έτσι, λοιπόν, σε γενικές γραμμές, στην Α΄ Δημοτικού καλό είναι το συστηματικό, οργανωμένο διάβασμα των μικρών για τα μαθήματά τους στο σπίτι να μην ξεπερνά κατά μέσο όρο χρονικά τα τρία τέταρτα με μία ώρα περίπου, και, καθώς ανεβαίνουν οι τάξεις, να προστίθεται μισή με μια ώρα επιπλέον.
Προσοχή στους χαρακτηρισμούς!
Το μικρό αργεί να τελειώσει τα μαθήματά του, δεν συγκεντρώνει την προσοχή του σε αυτό που του εξηγείτε, η ώρα κυλάει, η δική σας κούραση μεγαλώνει και ο εκνευρισμός σας… «χτυπάει κόκκινο». Κάτι τέτοιες στιγμές, με όλη τη φόρτιση της ημέρας επάνω σας, είναι πολύ πιθανό, αλλά κι ανθρώπινο, να σας έρθουν στο μυαλό διάφοροι αρνητικοί χαρακτηρισμοί για τις ικανότητες του μικρού σας μαθητή. Όμως, προσπαθήστε καλύτερα να διατηρήσετε τον αυτοέλεγχό σας και να μη σας ξεφύγουν προς τα έξω, λ.χ. συμπεράσματα του τύπου «Αφού δεν τα καταφέρνεις στα μαθηματικά, δεν είσαι έξυπνος!». Χαρακτηρισμοί που, εξάλλου, μπορεί να είναι τελείως λανθασμένοι, καθώς, για παράδειγμα, ένα παιδάκι που δεν έχει μεγάλη αριθμητική αντίληψη, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι ο γενικός δείκτης της νοημοσύνης του δεν είναι υψηλός. Έτσι, λοιπόν, το μόνο που πιθανόν να καταφέρετε με επιπόλαιους, παρορμητικούς χαρακτηρισμούς είναι να αποθαρρύνετε το παιδί ακόμα περισσότερο, να το αποκαρδιώσετε ή να μικρύνετε τους «ορίζοντές» του.
Μα γιατί... αργεί;
Το πιτσιρίκι σας, παρά τις δικές σας προτροπές και παραινέσεις, πιθανότατα να αργεί πολύ να τελειώσει τα μαθήματά του, να μη συγκεντρώνει την προσοχή του, να «κολλάει», για παράδειγμα, με τις ώρες στην αντιγραφή μιας πρότασης, στη λύση μιας άσκησης, βάζοντας την υπομονή σας σε δοκιμασία. Πριν εξωτερικεύσετε τον εκνευρισμό σας, προσπαθήστε να καταλάβετε μήπως υπάρχουν κάποιοι λόγοι που το κάνουν να καθυστερεί. Μήπως βαρέθηκε; Μήπως έχει κουραστεί; Μήπως του αποσπά την προσοχή το μικρότερο αδελφάκι του, που αυτή την ώρα παίζει μέσα στον ίδιο χώρο; Μήπως η μουσική ή ο θόρυβος από τα διπλανά δωμάτια είναι δυνατά; Μήπως έχει στην τηλεόραση το αγαπημένο του πρόγραμμα κι όλοι οι άλλοι στην οικογένεια το βλέπουν;
Ωστόσο, αν παρ' όλες τις προσπάθειές σας το μικρό εξακολουθεί να αργεί πολύ να τελειώσει τα μαθήματά του, συζητήστε το θέμα και ζητήστε τη γνώμη και τις συμβουλές του δασκάλου του.
Μην ξεχνάτε το διάλειμμα
Εάν το μικρό σας αρχίζει να κουράζεται, ένα μικρό ολιγόλεπτο διάλειμμα ανάμεσα στα μαθήματα θα είναι απαραίτητο (για τα μεγαλύτερα παιδιά κάθε τρία τέταρτα περίπου). Φροντίστε τα διαλείμματα αυτά να τα κάνει το παιδί αφού ολοκληρώσει ένα μάθημα, και όχι διακόπτοντάς το κι αφήνοντάς το στη μέση.
Μπορεί, λοιπόν, να σταματά για λίγο τη μελέτη του, να σηκώνεται από το κάθισμά του και να κάνει για λίγο κάτι διαφορετικό, που θα το ξεκουράσει από την πνευματική κόπωση.
Όχι διάβασμα στο... σαλόνι!
Ο χώρος της μελέτης παίζει σπουδαίο ρόλο στην απόδοση του παιδιού και στη σωστή μελέτη. Να τι πρέπει να φροντίσετε:
Κατ' αρχάς, το παιδί πρέπει να έχει έναν αποκλειστικό χώρο για τα διαβάσματά του, π.χ. το δικό του δωμάτιο ή, αν αυτό δεν είναι εφικτό, το δικό του γραφείο. Δηλαδή, ένα μικρό χώρο μέσα στο σπίτι, σε σταθερό σημείο, που δεν θα αλλάζει κάθε μέρα (π.χ. τη μια μέρα να διαβάζει στην κουζίνα, την επόμενη στο σαλόνι) και που θα φροντίζει το ίδιο να είναι τακτοποιημένος, ώστε να βρίσκει εύκολα ό,τι του είναι απαραίτητο στην προετοιμασία των μαθημάτων του.
Σ' ένα εμφανές σημείο πάνω στο γραφείο, μπορείτε να τοποθετήσετε ένα μεγάλο εβδομαδιαίο πρόγραμμα, με τα μαθήματα που έχει κάθε μέρα. Έτσι, πολύ γρήγορα θα αρχίσει να γνωρίζει τα μαθήματα και τις υποχρεώσεις που έχει καθημερινά. Για παράδειγμα, ότι τη Δευτέρα έχει Μουσική και θα πρέπει να βάλει στην τσάντα του το αντίστοιχο τετράδιο ή την Παρασκευή έχει Καλλιτεχνικά και θα πρέπει να έχει μαζί του τα σύνεργα της ζωγραφικής.
Δεν θέλει να διαβάσει!
Μπορεί να το αντιμετωπίσετε κι αυτό! Ο μικρός σας μαθητής να μη θέλει με τίποτα να κάτσει να διαβάσει ή να βρίσκει διάφορες δικαιολογίες, π.χ. να λέει ότι το πονάει το κεφάλι του, κλπ. Τι κάνετε σ' αυτή την περίπτωση;
Πρώτα απ΄ όλα μη χάνετε την ψυχραιμία σας και μην αισθάνεστε άσχημα πιστεύοντας λανθασμένα ότι η άρνηση του παιδιού σας να μελετήσει οφείλεται σε δικός σας λάθος.
Αυτό που θα βοηθήσει πολύ να κάνετε είναι, καταρχήν, να δείξετε «σεβασμό» σε αυτά που του συμβαίνουν. Να του εξηγήσετε δηλαδή με ηρεμία ότι αυτά τα συμπτώματα συμβαίνουν συχνά σε όλους κι ότι είναι δικαιολογημένο, για παράδειγμα, να πονάει το κεφαλάκι του γιατί έχει κουραστεί. Όμως, υπάρχουν λύσεις. Μπορεί δηλαδή να πάρει ένα παιδικό παυσίπονο, να ξεκουραστεί πιο πολύ ώρα για να του περάσει ή να βγει λίγο στη βεράντα για να αισθανθεί καλύτερα. Δηλαδή, αυτό που είναι σημαντικό είναι από τη μια να σεβαστείτε το παιδί, δηλαδή να πιστέψετε ότι τα συμπτώματα που αναφέρει είναι αληθινά, για να αισθάνεται έτσι το μικρό σας ότι είναι πάντα αποδεκτό από τους γονείς του και δεν χρειάζεται να βρίσκει «πλάγιους τρόπους» για να τους «ξεγελάσει», κι από την άλλη να παραμείνετε σταθεροί ότι η μελέτη των μαθημάτων του θα πρέπει να γίνει μέσα στο απόγευμα.
Εάν, παρ' όλες τις προσπάθειές σας, δεν καταφέρετε να το πείσετε να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του, τότε θα είναι χρήσιμο να ζητήσετε τη συνεργασία του δασκάλου, για το πώς να το αντιμετωπίσετε. Πιθανόν το να πάει αδιάβαστο την άλλη μέρα στο σχολείο και να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της ασυνέπειάς του στις υποχρεώσεις του, δηλαδή ότι το επόμενο απόγευμα θα έχει διπλή δουλειά να κάνει στο σπίτι, να το βοηθήσει να οργανωθεί καλύτερα.
Να σημειώσουμε εδώ ότι ένας επιπλέον σημαντικός και απαραίτητος λόγος να γίνεται ένας ιατρικός έλεγχος στα παιδιά (π.χ. στην όρασή τους, στην ακοή τους, κλπ.) πριν αρχίσει η σχολική χρονιά, είναι και ότι ορισμένα συμπτώματα μπορεί πράγματι να είναι αληθινά και να παρεμποδίζουν την επίδοση του παιδιού στο σχολείο. Για παράδειγμα, ένα παιδί που έχει μυωπία και οι γονείς του δεν το γνωρίζουν, καταβάλλει προσπάθεια να δει στον πίνακα ή κουράζεται πολύ, αρχίζει να παρουσιάζει κενά στη μάθησή του, να δυσκολεύεται σταδιακά να παρακολουθήσει την εξέλιξη των μαθημάτων και να εκδηλώνει μια άρνηση για το σχολείο ή για το διάβασμα στο σπίτι.

                                                                  



Τα παιδιά στα θρανία:

 Όσα οι γονείς ΔΕΝ πρέπει να κάνουν

Αναρτήθηκε από μέλος του pekp.gr στις 8 Σεπτεμβρίου 2014

Τα μαθήματα των παιδιών

Το σκηνικό είναι γνωστό: Το παιδί κάθεται στο τραπέζι της κουζίνας, φουρκισμένο και ανίκανο να συγκεντρωθεί στις ασκήσεις των μαθηματικών, δεν καταλαβαίνει τίποτα, φωνάζει τη μαμά. Η πιο εύκολη λύση είναι να αναλάβει ο γονιός, να δώσει τις απαντήσεις, να τελειώνει το παιδί με τα μαθήματα, γιατί -ας είμαστε ειλικρινείς- πόσες ώρες πια πρέπει να περάσουν μέχρι να τελειώσει το παιδί το διάβασμα; Θέλετε κάποια στιγμή να σταματήσει να παραπονιέται, θέλετε να κάνει και τις ασκήσεις σωστά, να πάρει καλό βαθμό. Φέτος, όμως, καλό θα ήταν να σταματήσετε να κάνετε εσείς τα μαθήματα των παιδιών. Τι θα γίνει αν σταματήσετε; Μπορεί και να μην ολοκληρώσουν τα διαβάσματά τους καθόλου, και να πάρουν έτσι ένα καλό μάθημα περί υπευθυνότητας όταν ο δάσκαλος θα τα επιπλήξει την επόμενη μέρα. Ή μπορεί να κάνουν τις ασκήσεις τους λάθος και να αναγκαστούν να μάθουν, ώστε την επόμενη φορά να τις κάνουν σωστά. Βοηθήστε τα παιδιά να ξεκαθαρίσουν κάτι που δεν καταλαβαίνουν όταν διαβάζουν, μία στο τόσο, όμως αφήστε κάτω το δεύτερο μολύβι! Έχετε ήδη πάει σχολείο μία φορά. Τώρα ΔΕΝ είναι η σειρά σας.

Aμέτρητες δραστηριότητες

Μπορεί το παιδί σας να αγαπά και το ποδόσφαιρο και το ταε-κβο-ντο. Μπορείτε να τον γράψετε και στα δύο. Αλλά μην επιμείνετε να κάνει και ωδείο και φροντιστήριο για δύο γλώσσες, και όλα αυτά στην ίδια εβδομάδα, απλά και μόνο επειδή ΠΡΕΠΕΙ να πάρει πολλά ερεθίσματα. Καλό είναι να ανοίξετε στο παιδί ορίζοντες, να γνωρίσει πολλά καινούρια πράγματα, αλλά είναι και κουραστικό να πρέπει να τρέχει κάθε απόγευμα από τη μία δραστηριότητα στην άλλη και να μην έχει λίγο χρόνο απλά για να είναι παιδί! Εξάλλου, όλο αυτό το τρέξιμο είναι κουραστικό και για τον ίδιο τον γονιό. Επιλέξτε δύο δραστηριότητες που πραγματικά αγαπά το παιδί και αφοσιωθείτε σε αυτές. Και μην νιώθετε ενοχές όταν ακούτε άλλους γονείς των οποίων τα παιδιά κάνουν κάθε απόγευμα από μία δραστηριότητα, γιατί είναι πολύ πιθανό τα παιδιά αυτά να έχουν μεγάλη ανάγκη για ύπνο!

Αδιάκοπη επικοινωνία με την δασκάλα

Καθημερινά τηλέφωνα, e-mails, συναντήσεις από κοντά… Τα πάει καλά ο Γιωργάκης με τους συμμαθητές; Μπορεί να κάτσει μακριά από τον Θανάση γιατί ο Θανάσης του μιλάει όλη την ώρα στην τάξη και ξέρετε ότι ο Πετράκης δεν μπορεί να συγκεντρωθεί έτσι; Έφαγε το κολατσιό που του έδωσα ή το αντάλλαξε για σοκολάτα; Εντάξει, όταν το παιδί είναι μικρό όλοι οι γονείς ανησυχούν και θέλουν να βεβαιωθούν ότι έχει προσαρμοστεί καλά, είτε στο νήπιο είτε στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Αλλά πραγματικά, δεν υπάρχει λόγος. Το παιδί σας είναι μια χαρά. Κι αν δεν είναι, η ικανότατη δασκάλα του θα σας ενημερώσει και θα σας πει τι πρέπει να κάνετε. Θυμάστε όταν ήσασταν εσείς μαθητές; Ούτε κινητά υπήρχαν, ούτε e-mails. Πόσο συχνά πιστεύετε ότι μιλούσαν οι γονείς σας με την δασκάλα σας; Αφήστε την, λοιπόν, να κάνει την δουλειά της και να ασχοληθεί με το παιδί σας. Όχι με εσάς.

Συμμετοχή στα «του σχολείου»

Στα παιδιά αρέσει να βλέπουν πού και πού τους γονείς τους στον χώρο του σχολείου και να ασχολούνται με διάφορα θέματα που τα αφορούν. Και είναι καλό και για το σχολείο, είτε αυτό είναι δημόσιο (άρα ο σύλλογος γονέων έχει συγκεκριμένο και σημαντικό ρόλο), είτε είναι ιδιωτικό. Ωστόσο, δεν χρειάζεται απαραίτητα να ασχολείστε πάντα και με τα πάντα, ειδικά αν ο χρόνος σας είναι περιορισμένος. Το να μην παραβρεθείτε σε κάθε συνάντηση γονιών δεν σας κάνει κακή μαμά, ούτε το να μην προλάβετε να ψήσετε κουλουράκια για το σχολικό παζάρι και να χρειαστεί να τα πάρετε έτοιμα. Κάντε ό,τι μπορεί για να βοηθήσετε, αλλά μην νιώσετε ενοχές αν δεν μπείτε στο διοικητικό συμβούλιο του συλλόγου!

Σύγκριση με άλλους γονείς

Λέτε συνεχώς στο παιδί σας να μην συγκρίνει τον εαυτό του με άλλα παιδιά. Εσείς, όμως, ακολουθείτε αυτή τη συμβουλή; Μήπως νιώθετε ενοχές που δεν παίρνετε εσείς κάθε μεσημέρι το παιδί από το σχολείο; Μήπως δεν του διαβάζετε παραμύθι για μισή ώρα κάθε βράδυ πριν κοιμηθεί; Μήπως στην γιορτή του ψήσατε απλά ένα κέικ για να κεράσει τους συμμαθητές, ενώ άλλες μαμάδες φτιάχνουν cupcakes με εντυπωσιακό γκλασάρισμα; Και τι έγινε; Χαλαρώστε λίγο! Κάντε ό,τι καλύτερο μπορείτε, αγαπάτε τα παιδιά σας, φροντίστε να τους θυμίζετε ότι είστε πάντα εκεί και νοιάζεστε γι’αυτά. Είστε υπέροχοι γονείς. Σταματήστε να ανησυχείτε για το αντίθετο!
 
Πύλη εκπαίδευσης
Βασίλης Μπούσιος



Το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Αχαΐας σε μια προσπάθεια να ανταποκριθεί στην ανάγκη ευαισθητοποίησης των γονέων, σε θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη και την ενδυνάμωση των παιδιών και την φετινή χρονιά δίνει την δυνατότητα υλοποίησης ενημερωτικής συνάντησης στο πλαίσιο του σχολείου. Στόχος αυτών των συναντήσεων είναι η ανάπτυξη ουσιαστικής συζήτησης με τους γονείς μέσα από πρακτικά παραδείγματα της καθημερινής αλληλεπίδρασης γονέων και παιδιών. Οι ενημερωτικές συναντήσεις πραγματοποιούνται μετά από αίτημα των Διευθυντών ή των Συλλόγων Γονέων.
Θέμα:
«ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ: πώς να προσφέρουμε στα παιδιά μας το σημαντικότερο εφόδιο για τη ζωή τους;»
o    Ποιες συμπεριφορές των γονέων ενθαρρύνουν την αίσθηση της προσωπικής αξίας των παιδιών;
o    Πότε η επιβράβευση ενδυναμώνει την αυτοεκτίμηση των παιδιών;

Η συνάντηση στο σχολείο μας θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη  27 Νοεμβρίου 2013 στις 6:00 το απόγευμα.
Μαζί μας θα είναι η ψυχολόγος

                    Χαρά Αλεξίου.

Ποια είναι τα ξεχωριστά χαρίσματα των παιδιών σας;



Κάθε παιδί έχει έναν δικό του διαφορετικό τρόπο να μαθαίνει. Βρείτε τα δυνατά σημεία του παιδιού σας και το μαθησιακό στυλ που του ταιριάζει και ανακαλύψτε αποτελεσματικότερους τρόπους να τα ενθαρρύνετε!




       Γλωσσική νοημοσύνη:

Γράφει καλύτερα από το μέσο όρο της ηλικίας του     
Του αρέσει πολύ να διαβάζει
Του αρέσουν τα λεκτικά παιχνίδια                            
Του αρέσουν πολύ οι ρίμες, τα λογοπαίγνια και οι γλωσσοδέτες                                                                 
Είναι ένας καλός ορθογράφος ή διαθέτει προηγμένες δεξιότητες ορθογραφίας για την ηλικία του                               
Έχει πολύ καλό λεξιλόγιο για την ηλικία του             
Απολαμβάνει να ακούει ιστορίες, ανθρώπους να μιλάνε, κουβέντες για βιβλία                                                   
Έχει πολύ καλή μνήμη για ονόματα, τοποθεσίες ακόμα και ασήμαντα γεγονότα
Επικοινωνεί με τους άλλους με ανεπτυγμένο λεκτικό τρόπο     
Λέει απίθανες ιστορίες και ανέκδοτα

       Λογικο-μαθηματική νοημοσύνη:

Κάνει πολλές ερωτήσεις σχετικά με το πώς λειτουργούν τα πράγματα
Απολαμβάνει να λύνει γρίφους και σπαζοκεφαλιές
Κάνει εύκολα πράξεις με το μυαλό του ή έχει ανεπτυγμένες μαθηματικές ικανότητες για την ηλικία του
Σκέφτεται σε πιο αφηρημένο ή εννοιολογικό επίπεδο από τους συνομηλίκους του
Απολαμβάνει τα μαθηματικά στο σχολείο, το μέτρημα και τους υπολογισμούς
Έχει πολύ καλή αίσθηση του αιτίου-αποτελέσματος για την ηλικία του                                                                        
Του αρέσουν πολύ τα παιχνίδια με υπολογισμούς και αριθμούς
Του αρέσει να κατηγοριοποιεί ή να ιεραρχεί πράγματα
Του αρέσουν τα παιχνίδια στρατηγικής όπως σκάκι, ντάμα, κ.λ.π
Του αρέσει να πειραματίζεται με έναν τρόπο που δείχνει ανώτερης τάξης γνωστικές διαδικασίες σκέψης




   Χωρική ή χωροταξική νοημοσύνη (η αντίληψη του χώρου με ακρίβεια):

Αναφέρει σαφείς οπτικές εικόνες
Ονειροπολεί περισσότερο από τους συνομηλίκους του
Διαβάζει χάρτες και διαγράμματα ευκολότερα από τα κείμενα
Απολαμβάνει δραστηριότητες που έχουν σχέση με τέχνες
Του αρέσει να βλέπει ταινίες, διαφάνειες και οπτικές παρουσιάσεις γενικότερα
Καταλαβαίνει πολλά περισσότερα από τις εικόνες παρά από το κείμενο όταν διαβάζει
Του αρέσει να ασχολείται με παζλ, λαβυρίνθους και οπτικές δραστηριότητες
Του αρέσει να ζωγραφίζει σε φορητούς υπολογιστές και φύλλα εργασίας
Χτίζει ενδιαφέρουσες τρισδιάστατες κατασκευές όπως και κτήρια LEGO
Ζωγραφίζει στοιχεία προχωρημένα για την ηλικία του

       Σωματική-κιναισθητική νοημοσύνη:

διαπρέπει σε ένα ή περισσότερα αθλήματα, ή παρουσιάζει φυσική ανδρεία προχωρημένη για την ηλικία του
Έχει καλό κινητικό συντονισμό και λεπτή κινητικότητα
Κινήσεις  ή συσπάσεις όταν κάθεται για πολύ ώρα σε ένα σημείο
Έχει έναν δραματικό τρόπο να εκφράζει τον εαυτό του
Μιμείται έξυπνα τις κινήσεις και τα χαρακτηριστικά των άλλων ανθρώπων
Απολαμβάνει την εργασία με τα χέρια ή τα δάχτυλα (πηλός, πλαστελίνη, κατασκευές)
Του αρέσει να ξεχωρίζει πράγματα και μετά να τα τοποθετεί και πάλι μαζί
Χρησιμοποιεί τα χέρια του όταν βλέπει κάτι (αφή)
Ασχολείται με τρέξιμο, πάλη, άλμα ή παρόμοιες δραστηριότητες
Αναφέρει διαφορετικές σωματικές αισθήσεις ενώ σκέφτεται ή εργάζεται

       Μουσική νοημοσύνη:

Θυμάται μελωδίες τραγουδιών
Έχει ευαισθησία σε περιβαλλοντικούς θορύβους όπως π. χ ο ήχος της βροχής στη σκεπή
Έχει καλή φωνή
Ανταποκρίνεται θετικά όταν ακούει μουσική
Του αρέσει να παίζει κάποιο μουσικό όργανο ή να τραγουδάει σε μια ομάδα ή στη χορωδία
Τραγουδάει τραγούδια που έχει μάθει έξω από την τάξη
Έχει ρυθμικό τρόπο ομιλίας ή/ και κίνησης
Υποσυνείδητο βουητό  
Χτυπάει ρυθμικά στο τραπέζι που διαβάζει ή εργάζεται
σε ενημερώνει όταν οι ήχοι της μουσικής σταματούν - τονίζουν ή ενοχλούν

       Διαπροσωπική νοημοσύνη:

Του αρέσουν οι κοινωνικές συναναστροφές με συνομηλίκους
Του αρέσει να ανήκει σε ομάδες, επιτροπές, συλλόγους, κ.λ.π.
Φαίνεται να έχει ηγετικές ικανότητες
Απολαμβάνει να «διδάσκει» τα άλλα παιδιά
Του αρέσει να παίζει παιχνίδια με άλλα παιδιά
Οι άλλοι αναζητούν την παρέα του
Έχει δύο ή περισσότερους στενούς φίλους
Δίνει συμβουλές στους φίλους που έχουν προβλήματα
Μπαίνει  στη θέση των άλλων και κατανοεί τους γύρω του (ενσυναίσθηση)
Έχει κοινή λογική, αντιλαμβάνεται τι γίνεται γύρω του, ακούει και κατανοεί

       Ενδοπροσωπική νοημοσύνη:

Εμφανίζει μια αίσθηση ανεξαρτησίας και ισχυρής βούλησης
Έχει καλή αίσθηση του που βαδίζει
Έχει ρεαλιστική αίσθηση των δυνατών και αδύνατων σημείων του
Προτιμά να εργάζεται μόνος παρά να συνεργάζεται
Διαβάζει και παίζει μόνος του πολύ καλά (χωρίς παρέα)
Εκφράζει με ακρίβεια το πώς αισθάνεται
Ο τρόπος ζωής του και το μαθησιακό του στυλ είναι διαφορετικά από τα συνηθισμένα (των συνομηλίκων του)
Είναι σε θέση να μάθει από τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του στη ζωή
Δε μιλάει πολύ για τα χόμπυ ή τα ενδιαφέροντα που έχει
Έχει υψηλή αυτοεκτίμηση

       Νατουραλιστική νοημοσύνη:

Του αρέσουν εξωτερικές δραστηριότητες όπως κηπουρική ή πεζοπορία
Εντοπίζει πράγματα στο περιβάλλον που οι άλλοι αγνοούν
Έχει ισχυρή αίσθηση της αφής, της γεύσης, της οσμής, της όρασης και της ακοής
Του αρέσει να κρατάει συλλογές και λευκώματα για τα φυσικά αντικείμενα (λουλούδια, φύλλα)
Αναγνωρίζει εύκολα τις ομοιότητες, τις διαφορές και τα πρότυπα στο περιβάλλον του
Του αρέσει να παρακολουθεί φυσικά φαινόμενα όπως το φεγγάρι, παλίρροιες, κ.ά.
μαθαίνει εύκολα τα χαρακτηριστικά και τα ονόματα των αντικειμένων ή των  ειδών που βρίσκονται στη φύση
Απολαμβάνει παραστάσειςβιβλία ήιστορίες για τα ζώα ή τη φύση

Ενδιαφέρεται και νοιάζεται για τα ζώα και τα φυτά
Εντοπίζει και κατηγοριοποιεί πράγματα από το φυσικό κόσμο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου